Vänd upp och ner på allt

Post image for Vänd upp och ner på allt

Du har säkert redan nu känt igen vilka av dina vanor som gynnar respektive missgynnar dig.

De vanor och ovanor du har, är de som tagit dig dit där du är idag och om du fortsätter med de vanorna kommer du att få se mer av det du har idag.

En del vanor hjälper dig att ha ett bättre liv. De hjälper dig att förbättra det som redan fungerar och de hjälper dig att få rätsida på det som inte fungerar.

De flesta vanor vi har fungerar tyvärr bara med att hålla oss kvar där vi redan är. Är det en vana att känna sig misslyckad? Ja, det tror jag. Men om det verkligen är så, borde då inte en annan vana göra oss framgångsrika?

Om en del nya vanor skulle vända upp och ner på allting du gjort hittills, vilka konsekvenser skulle det få för dig? Vilka vanor och frågor får allt det du tror på att gunga ordentligt under dina fötter och flytta dig till helt andra nivåer?

Nya vanor kan inte bara att hjälpa dig förbättra din situation, de kan få dig att spela i en helt annan division. Och det häftigaste av allt är att du själv sätter upp spelreglerna.

Här är dina nya vanor:

  1. Den första är tidsmaskinen. Använd den för att kommunicera med ditt framtida jag. Men hur gör jag det utan att förflytta mig i tidsrymden, undrar du kanske? Det är faktiskt riktigt enkelt. Det krävs att du fantiserar lite, men dagdrömmer gör vi ju alla varje dag, eller hur?

    Gör så här: sätt dig på ett ställe där du får vara i fred. Blunda och föreställ dig att du går in i ett rum som är möblerat med två stolar mitt emot varandra. Sätt dig på stolen som är längst bort från dörren. Titta mot dörren och nu ser du ditt framtida jag komma in genom dörren. Ditt framtida jag är 5 eller 10 år äldre än dig (det bestämmer du själv) och han eller hon sätter sig i stolen mitt emot dig. Ditt framtida jag säger till dig att ert möte är till för att du ska få svar på vilken fråga du än vill fråga om. Det kan vara ett problem du söker svaret på, eller en fråga om hur du ska göra för att uppnå ett visst mål. Börja fråga!

    Lyssna på vad ditt framtida jag ger dig för svar. Han/hon har ju redan gått igenom det du står inför just nu. Du får svaren och visdomen av ditt framtida jag och glöm inte att tacka för att du fått hjälp med det du behöver. Det är riktigt häftigt för du kommer att märka att du redan har svaren inom dig (du vet bara inte det än).
  2. Nästa är att tänka så här: vad skulle hända om det var enkelt? Av någon anledning tycks vi bara uppskatta om belöning kommer efter hårt arbete och långvarigt slit. Det verkar vara inbyggt i vår kultur att tänka så.

    Men tänk om det inte behöver vara så. Tänk om ditt liv inte behöver bestå av slit för varje belöning, att du måste arbeta hårt för varje krona som kommer in. Tänk om det istället skulle vara lätt och enkelt och framförallt roligt. Fråga dig själv varje gång du står inför en utmaning: ”vad skulle hända om det här var enkelt”? Ställ dig den här frågan regelbundet och se vad som händer. Det kan vara riktigt omvälvande efter ett tag.

  3. Känn efter innan du gör något är nästa vana att ta till. De flesta av våra ”att göra –listor” är fyllda med saker vi känner att vi behöver göra. Det kan vara dagliga uppgifter eller projekt vi står inför. Känslan vi är ute efter är tänkt att komma efter att vi slutfört vårt uppdrag. Då kan vi känna oss antingen nöjda eller missnöjda med vad vi gjort. Och visst vill vi känna oss nöjda med oss själva. Det är ju därför vi har våra ”att göra” listor fyllda med saker och ju mer uppgifter vi har på dem, desto viktigare känner vi oss.

    Även om det tycks vettigt att ha en massa arbetsuppgifter för att känna sig nöjd efteråt, så är det inte säkert att det är det smartaste sättet att känna sig tillfreds på. Det smartaste är kanske att först känna efter vad det är för känsla du vill skapa, och därefter välja vilka aktiviteter du ska göra för att uppnå den känslan.

    Det här kan vara en tuff vana att få in, eftersom den på ett sätt är motsägelsefull mot de vanor vi redan har. Den kräver dessutom en hel del tillit till att det faktiskt fungerar. Dessutom krävs det en hel del av oss att sluta göra saker som inte ger oss den känslan vi vill ha efter avslutat arbete. Ett alternativ till det här är att ha en ”sluta göra-lista” som fungerar på samma sätt. Genom att ha en ”sluta göra-lista” tvingar vi oss till att tänka efter vad vi faktiskt kan sluta upp med. Skulle tro att det efter ett tag blir en minst lika lång lista som din ”att göra-lista”.

    Den här vanan kan du även ta till när du är på väg att sätta dig framför TV:n. Fråga dig själv om ditt TV- tittande ger dig den känslan du vill uppnå, eller om det bara är en flykt från vardagen. Och vad är det du i så fall vill undvika? Att sätta upp TV-tittande på sin ”sluta göra-lista” är verkligen omvälvande eftersom vanan att bänka sig framför TV:n är en mycket inkörd vana vi har.
  4. Att stanna upp innan du agerar är en annan vana som blir svårare och svårare att ha kvar.
    Vi har för vana att agera snabbt, innan det är för sent på allt som dyker upp omkring oss. ”Köp nu, innan priset går upp! Gör det nu, innan någon annan hinner före dig!” Vi matas med dessa budskap hela tiden i vår omgivning. Men är det så bra egentligen alla gånger? Det kanske är tvärtom vi ska tänka och jag tror att det är viktigare än någonsin att stanna upp och tänka efter idag. Om det är ett litet beslut du ska ta, så tänk efter en liten stund och föreställ dig att du redan har agerat. Vilken känsla ger det dig? Du kanske står inför ett impulsköp av nya kläder.

    Stanna upp och känn efter vad det är du vill uppnå och hur känns det när du har haft de nya kläderna ett tag? Om du känner att de nya kläderna tillför något viktigt i ditt liv så agera men om du känner att det är ytterligare ett impulsköp och att du efteråt bara är irriterad över att du öppnade börsen så avstå. Är det större beslut du ska ta så stanna upp och låt det sjunka in under flera dagar. Ska du agera eller inte och vad är konsekvensen av ditt agerande i så fall? Stanna upp innan du agerar är svårt att ta till när känslorna tar vid och du är exalterad av det du har framför dig. Därför är den här vanan en av de svårare att arbeta in eftersom hela vår omgivning går ut på att få oss att agera snabbt.
  5. Tvivla på dig själv och ignorera dina tankar. Den här är riktigt spännande och rolig att göra. Att lyssna på sig själv kan vi alla hålla med om är viktigt. Men om du istället skulle ignorera och tvivla på den inre rösten som mal mellan dina öron. Den som påstår att du inte kan och att du inte vet och att du är för gammal eller för ung för att göra det du egentligen skulle vilja. Sådana tankar gynnar inte direkt din framgång, eller hur? Ibland är det bättre att bara ignorera dem än att försöka mota bort dem.

    Däremot kan du börja tvivla på dig själv. Tvivla på det du tänker och säger, både till dig själv och till andra. Tvivla på vad du anser att du är kapabel till. Vi underskattar allt som oftast vår egen potential så därför är det nyttigt att skaffa en vana där vi betvivlar vår förmåga. Det visar sig alltid att vi faktiskt kan mer än vi tror.

    Gör det även till en vana att vara uppmärksam på vad omgivningen säger och om du tror att de har rätt i att de inte kan. Det kan vara ditt barn som inte tror att han eller hon klarar av en uppgift i skolan. Det kan vara du som inte tror att du kan jonglera med en fotboll tre gånger i rad utan att tappa bollen. Det kan vara du som tror att du inte kan hitta på ett namn på din nya hemsida och sedan boka den domänen åt dig.

    Prova och skriv och berätta om vad du inte trodde att du kunde och som du sedan gjorde. Du ska få se vilka möjligheter som öppnar sig. Skriv till alice@barfotachefen.se så ska jag sätta ihop en lista över alla möjligheter som vi alla gjorde.
  6. Vad tror jag är omöjligt? Ibland tror vi att vi bara förmår göra något till en viss nivå. Vi ser vårt misslyckande först, innan vi ens har provat på det som först ser ut att vara omöjligt. Hur vet du att det är omöjligt? Du har ju inte ens försökt! Det är först när du provat och resultatet visade att det inte gick som du med säkerhet kan säga att det är omöjligt. Inte innan dess, så sluta lura dig själv. Det säkraste sättet att inte lyckas är att aldrig prova – då kan du heller inte misslyckas.

    När du står inför en uppgift och dina tankar talar om för dig att det här är omöjligt så ta för vana att fråga dig själv varför det skulle vara omöjligt. Även här kan du ta hjälp av den delen hos dig (ditt framtida jag) som redan gjort det omöjliga möjligt. Fråga henne eller honom vad hon/han gjorde som vände det omöjliga till något möjligt. Vilka steg tog hon/han och i vilket ögonblick blev det omöjliga möjligt?
  7. Den sista vanan är en av de viktigaste för mig och det är att konstatera att jag redan har det jag behöver. Allt annat är bara ett förhalande av framgång. Vi tror och intalar oss själva att vi behöver ha mer för att kunna göra det vi vill. Vi tror vi behöver mer tid, mer pengar, mer resurser, mer stöd och uppbackning. Är det verkligen sant? Vi kan faktiskt göra mycket med det vi redan har.

    Många verksamheter är uppbyggda med väldigt lite eller inga pengar alls från början. Många briljanta idéer startade med en enkel idé och en vilja att arbeta hårt för det. Tänk om du inte behöver allt du tror för att starta med din idé? Tänk om du redan har allt du behöver redan nu?
  8. Alla steg du behöver ta för att börja kan du göra redan nu. Allt annat är bara förhalande av din egen framgång.

    Vilken vana tror du kommer att ha störst inverkan på dina framgångar? Om du frågar ditt framtida jag, vad kommer hon eller han att svara då?

    Var det vanan att rådfråga ditt framtida jag om vad och hur du ska göra, som var mest avgörande för dig?

    Var det vanan att ställa dig framför problemet och fråga vad skulle hända om det här var enkelt?

    Var det vanan att känna efter innan du gjorde något som fick dig att verkligen fundera på om det var rätt saker du gjorde och om de tog dig närmare eller längre ifrån ditt mål?

    Var det vanan att stanna upp innan du agerar som fick dig att bygga upp din ekonomi på ett helt annat sätt än du trodde var möjligt? Gav den nya vanan dig insikter i hur du hanterar impulser och känsloinköp?

    Var det vanan att ignorera och tvivla på dig själv som fick dig att våga prova på saker som du tidigare avfärdat med att intala dig själv att du inte kan? Gissar att du haft fel många gånger om dina förmågor.

    Var det vanan att fråga dig om det är omöjligt som fick dig att bevisa motsatsen? Gjorde du det till en vana att varför det här skulle vara omöjligt och sen föreställa dig att det inte var omöjligt?

    Eller var det vanan att veta att du redan har det du behöver för att göra det du vill? Att du genom att veta att du kommer att få det du behöver bara du startar med det du kan göra just nu. Du har allt redan inom räckhåll.

    Om du redan nu frågar ditt framtida jag, så har du svaret inom kort. Han eller hon vet ju det redan (dvs du).

    Jag önskar dig lycka till med de här övningarna och gör dig själv en tjänst. Prova. Dina vanor har du ju redan som dina ständiga följeslagare. Varför inte välja vilka du ska ha med dig? Kom ihåg: du behöver bara träna dem några gånger så gör de jobbet åt dig.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment