Informationsprodukter

Informationsprodukter är pengar som arbetar åt dig – även när du sover.

Vad är en informationsprodukt? Det är en produkt som din kund, eller läsare finner som en lösning på sitt problem. Det kan vara en bok, en blogg, en video som ger din mottagare svar på hans eller hennes frågor.

Informationsprodukter som kan laddas ner från nätet direkt är en enorm marknad och den växer oerhört mycket just nu. Och informationsprodukter är just nu ett bra sätt att investera i kassaflöde.

Vad är Google till för? Jo, deras affärsidé är att samla all information på ett ställe och göra det lättåtkomligt. Och när du själv letar efter ett svar på dina funderingar, var letar du först då? Går du på biblioteket, läser du tidningen, eller går ut och köper en bok. Eller gör du som de absolut flesta andra gör? Googlar.

Vad gör du om du hittar det du letar efter? Stänger du ner sidan och struntar i det eller går du vidare och läser allt du hittar om just det du letar efter. Du kanske hittar en sida som har det mesta du är ute efter och bokmärker den. Du kanske går med som medlem eller bestämmer dig för att få hem deras nyhetsbrev. Så nu till min fråga: varför kan inte du göra likadant själv?

Du behöver inte vara expert för att nå framgång. Det är snarare så att experterna är de som folk inte vill ha eftersom deras mål är att berätta för hela världen vad just de kan. Människor vill inte köpa av dig för att du har ett visst namn eller en speciell kunskap. Det enda de vill är att få en lösning eller ett svar på de problem och frågor de har. Kan du hjälpa någon med att lösa deras problem så har du en produkt.

Viktigt är att komma ihåg att du ska ha i första fokus vad kunden vill ha och inte vad du tycker är intressant eller vad du vill berätta för alla. Det största felet många gör är att de utgår ifrån sig själva. Det skapar en produkt utifrån sig själv och utnämner sig till expert och därefter går de ut och letar efter en marknad till sina produkter.

Det intressanta med informationsprodukter är att du sällan behöver uppfinna hjulet en gång till. Där det finns intresse finns det redan ett utbud av produkter och tjänster. Förmodligen finns det redan för mycket där ute och väldigt mycket är av undermålig kvalitet. Kan du hitta ditt område och ta fram lösningar åt folk så är halva jobbet gjort.

Folk är i allmänhet intresserade av mycket och behöver förmodligen också mycket men det de är villiga att betala för är det de VILL HA och det just nu. Dina kunder är ute på nätet och letar för att de vill ha en lösning på sitt problem just nu. Det kan vara en villaägare som vill veta hur han ska klippa sitt fruktträd. Och det vill han veta NU. Har du då en produkt där denne villaägare får svar på hur han ska beskära sitt fruktträd så kommer han att vara villig att betala dig för att du ger honom hans lösning på sitt problem. Det var bara ett exempel på vad en informationsprodukt är.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment